Wzrost powierzchni handlowej w Polsce — dlaczego dyskonty iparki handlowe są na czasie?


Dynamiczny rozwój rynku nieruchomości handlowych to nie przypadek. Zwłaszcza w zakresie powstawania kolejnych parków handlowych. Sprawdź, co sprawia, że parki handlowe cieszą się tak dużym zainteresowaniem inwestorów, najemców i konsumentów. 

Jak zmienia się powierzchnia handlowa w Polsce? 

W ostatnich latach powierzchnia handlowa w Polsce cały czas rośnie. Zmienia się jednak charakter obiektów, które pojawiają się w kolejnych miastach i na ich obrzeżach. Dziś na rynku komercyjnych nieruchomości handlowych dominują przede wszystkim dyskonty i parki handlowe, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony zarówno krajowych, jak i zagranicznych inwestorów. 

Za powyższym stwierdzeniem stoją konkretne liczby. W 2021 roku powierzchnia parków handlowych wzrosła o 225 tys. m2. Kolejny rok był pod tym względem jeszcze lepszy – w 2022 roku do użytku oddano ponad 300 tys. m2 parków handlowych, czyli o około jedną trzecią więcej. Co więcej, trend ten wcale nie zwalnia, ponieważ w trakcie budowy pozostaje kolejne 400 tys. m2 powierzchni tego typu. 

Wiemy już, o ile rośnie powierzchnia parków handlowych. A gdzie powstają te nieruchomości komercyjne? O ile centra handlowe dominują w dużych miastach i aglomeracjach, o tyle parki handlowe podbijają miasta o mniejszej populacji. Stąd inwestycje takie spotkamy przede wszystkim w miastach liczących mniej niż 100 tys. mieszkańców oraz w miastach satelickich aglomeracji. Dodatkowo warto odnotować, że ponad 50% budowanej powierzchni handlowej w 2022 roku dotyczyło miast o populacji do 50 tys. mieszkańców. 

Dlaczego parki handlowe i dyskonty są tak popularne?

Parki handlowe to średnio- i wielkopowierzchniowe obiekty o handlowo-usługowym charakterze, które położone są głównie na obrzeżach miast. Jeszcze do niedawna stanowiły one miejsce rozwoju przede wszystkim formatów dyskontowych. Na przykład w Polsce jedną z najczęstszych kategorii najemców w parkach handlowych są dyskonty niespożywcze, takiej jak Pepco, KiK, Action czy TEDi. Jednak obecnie coraz więcej marek z wyższej półki również decyduje się na wynajem lokalu w parku handlowym. Przyjrzyjmy się, skąd bierze się ta rosnąca popularność parków handlowych. 

Zacznijmy od tego, że parki handlowe cieszą się sporym zainteresowaniem konsumentów. Odwiedzalność tego typu obiektów jest duża, a tam, gdzie idą potencjalni klienci, chcą podążać również kolejne marki. 

Na korzyść parków handlowych przemawiają także niskie czynsze. Średnia wysokość czynszu w parku handlowym wynosi około 13,4 euro miesięcznie za 1 m2. Z kolei w przypadku galerii handlowych jest to średnio około 30 euro miesięcznie za 1 m2. Przy czym ceny w galeriach w Warszawie są jeszcze większe i dochodzą do 100 euro miesięcznie za 1 m2. Pod tym względem wynajęcie lokalu w parku handlowym jest po prostu bardziej opłacalne. Szczególnie że jak już wspominaliśmy, obiekty te cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów. 

Oczywiście wysokość czynszów to nie wszystko. Na korzyść parków handlowych przemawiają także stawki za opłaty eksploatacyjne, które sięgają do 5 euro miesięcznie za 1 m2. W przypadku centrów handlowych stawka ta wynosi średnio 20 euro miesięcznie za 1 m2.

Atrakcyjne czynsze i opłaty eksploatacyjne przyciągają najemców. Widać to chociażby po coraz większym zainteresowaniu parkami handlowymi marek z górnej półki, takimi jak chociażby Douglas czy Apart. A im lepszy tenant mix, tym większa odwiedzalność klientów, co przekłada się na jeszcze większe zyski najemców.  

Dodajmy, że parki handlowe, które powstają w pobliżu mniejszych miast, często stanowią jedyne miejsce, w którym okoliczni mieszkańcy mogą liczyć na kompleksową ofertę zakupowo-usługową. Dlatego wejście najemcy do danego obiektu sprawia, że może on liczyć na zadowalający ruch ze strony klientów.  

 

Dlaczego warto inwestować w paki handlowe? 

Obecnie parki handlowe weszły w okres dynamicznego rozwoju. Kto dziś załapie się na ten trend, może liczyć na stabilne zyski w już w niedalekiej przyszłości. Szczególnie że aktualnie nie ma większego problemu ze znalezieniem najemców na lokale w obrębie parków handlowych. Co więcej, poszczególne marki chętnie zawierają długoterminowe umowy najmu (nawet do 15 lat), o co ciężko jest w przypadku centrów handlowych. 

Dodajmy, że inwestycje w parki handlowe cieszą się zainteresowaniem zarówno polskich, jak i zagranicznych inwestorów. Oznacza to, że warto pospieszyć się z podejmowaniem decyzji o ulokowaniu środków w tego typu obiekty handlowe, zanim zrobią to inni. Szczególnie że pomimo rosnących kosztów budowy i kosztów pracy, inwestycja w park handlowy wciąż jest tańsza i mniej ryzykowna od inwestycji w inne nieruchomości handlowe. 

Jesteś zainteresowany inwestycją w nieruchomości komercyjne? Z chęcią podpowiemy ci, jak robić to skutecznie. Skontaktuj się z nami, a pomożemy ci zrealizować nawet najbardziej śmiałą inwestycję w parki handlowe. 


Podobne aktualności


Zapisz się do newslettera
aby być na bieżąco