Wykorzystanie sztucznej inteligencji w parkach handlowych 


Rozwój sztucznej inteligencji ma swoje przełożenie na funkcjonowanie całego handlu detalicznego, w tym parków handlowych. AI obecnie jest kluczowym narzędziem pomagającym w doskonaleniu funkcjonowania tych jakże popularnych obiektów – począwszy od ulepszania doświadczeń zakupowych klientów, po optymalizację operacji wewnętrznych.

Personalizacja ofert

Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w łatwy sposób można dokonać analizy danych związanych z preferencjami zakupowymi klientów, a to umożliwia dostarczanie im spersonalizowanych rekomendacji produktowych. To bardzo ważny element sukcesu każdego gracza rynku FMCG. Dzięki analizie i doborowi oferty klienci otrzymują propozycje zakupowe odpowiadające ich indywidualnym potrzebom, gustom i preferencjom.

Systemy samoobsługowe

Automatyzacja obsługi klienta dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji umożliwia szybsze i bardziej efektywne zakupy. To łatwiejszy dostęp do informacji o produktach, szybsze płatności i skanowanie produktów, kasy samoobsługowe – wszystko to przekłada się na wygodniejsze i szybsze zakupy poprzez skrócenie czasu oczekiwania w kolejkach.

Analiza zachowań klientów

Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji możliwa jest ciągła analiza zachowań klientów w obiektach, w tym parkach handlowych. Systemy monitorują zachowania kupujących – jak chociażby czas zatrzymywania się przy konkretnych stoiskach, regałach, jakie produkty przeglądają. Analiza zebranych danych pozwala na lepsze zrozumienie preferencji i potrzeb konsumentów oraz dostosowanie oferty.

Optymalizacja zarządzania zapasami

Wykorzystanie AI w handlu ma znaczący wpływ na ulepszenie funkcjonowania obiektów handlowych. Do najważniejszych elementów należy wspomaganie w zarządzaniu zapasami poprzez prognozowanie popytu na dane produkty na podstawie danych historycznych i aktualnych sprzedaży. Dzięki temu sklepy, najemcy parków handlowych mogą uniknąć nadmiaru lub niedoboru towarów. A to z kolei optymalizuje koszty i zwiększa efektywność funkcjonowania całego obiektu.

Planowanie układu przestrzennego

Analiza ruchu klientów nie tylko po całym obiekcie, ale i po poszczególnych placówkach najemców pozwala na optymalizację i lepsze planowanie układu przestrzennego. To pozwala na  maksymalizację przepływu klientów i zwiększenie sprzedaży. Sztuczna inteligencja ma tutaj ważne zastosowanie.

Bezpieczeństwo i monitoring

Systemy monitoringu wykorzystujące AI mogą skuteczniej wykrywać niepożądane zachowania, jak kradzieże czy zagrożenia dla bezpieczeństwa klientów. Dzięki temu zwiększa się poziom bezpieczeństwa w obiektach handlowych, a to znajduje odzwierciedlenie w rosnącym zaufaniu klientów do danego miejsca zakupowego.

Przyszłość wykorzystania AI w parkach handlowych

Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez sztucznej inteligencji. Stała się ona integralną częścią wszystkich branż, w tym rynku retail. Możemy spodziewać się kolejnych innowacji, które zrewolucjonizują doświadczenia zakupowe klientów. Przede wszystkim będzie to wzrost znaczenia AI w personalizacji rekomendacji uwzględniając niewerbalne sygnały klientów, jak mimika twarzy i mowa ciała. Sztuczna inteligencja korzystając z danych związanych z telefonami i innymi urządzeniami będzie w stanie jeszcze dokładniej analizować zachowania klientów i dostosowywać ofertę do ich potrzeb zakupowych. Nastąpi rozwój wirtualnej rzeczywistości (VR) i rzeczywistości rozszerzonej (AR) – klienci będą mogli przymierzać ubrania w wirtualnych przestrzeniach oraz testować produkty przed ich zakupem.

Rola sztucznej inteligencji i wykorzystanie jej w we wszystkich obiektach handlowych będzie wciąż rosnąć, a innowacje wpłyną na wygodę zakupów klientów i optymalizację funkcjonowania parków handlowych.


Podobne aktualności


Zapisz się do newslettera
aby być na bieżąco