Nowy Rok – nowe inwestycje


Początek nowego roku to dla wielu inwestorów czas decyzji biznesowych – w co warto zainwestować, co przyniesie zyski i jaki biznes będzie perspektywiczny. Szczególnie jest to istotne, gdy w grę wchodzi duża suma pieniędzy – nie może być pomyłki. Pomysłów jest wiele, my zdecydowanie podpowiadamy – inwestycja w parki handlowe to doskonały pomysł na biznes – w czasach i pewnych i niepewnych. Co stanowi o powodzeniu takiej inwestycji? Już wyjaśniamy.

Doskonała lokalizacja

Parki handlowe charakteryzują się doskonałą lokalizacją i wpisują w koncepcję miasta 15-minutowego. To idea mająca na celu zapewnienie mieszkańcom dostępu do szerokiego wachlarza produktów i usług, które są w zasięgu kilku, kilkunastu minut od miejsca zamieszkania, a także daje możliwość szybkiego przemieszczania się do i z miejsca pracy oraz wpływa na ograniczenie emisji spalin i hałasu. Parki handlowe przede wszystkim budowane są na obrzeżach miast, w pobliżu osiedli mieszkaniowych i przy strategicznych ciągach komunikacyjnych. Jest to możliwe dzięki relatywnie niewielkiej (szczególnie w porównaniu z wielkimi centrami handlowymi) powierzchni parków, która nie wymaga wielkich działek pod ich budowę. To wszystko przekłada się na popularność wśród klientów, dla których wygoda zakupów i bliska dostępność do ulubionych sieci handlowych jest decydującym kryterium wyboru miejsca zakupów.

Wygoda zakupowa

Współczesny konsument jest zabiegany, zapracowany oraz świadomy potrzeby czasu wolnego. Dla niego work-life balance, czyli koncepcja zarządzania czasem w taki sposób, aby odnaleźć równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym jest bardzo ważna i w tej idei zakupy codzienne powinny zajmować jak najmniej czasu. I właśnie dlatego parki handlowe stały się tak ważnym miejscem dla konsumentów. Są odpowiedzią na możliwość zrobienia szybkich zakupów, na przykład wracając z pracy do domu, zapewniając maksimum wygody. Nie bez znaczenia są parkingi, będące ważnym kryterium wyboru – klienci preferują parkowanie na otwartej przestrzeni, aniżeli kluczenie po parkingach wielopoziomowych, zarówno podziemnych, jak i naziemnych. Kolejnym rozwiązaniem, które decyduje o wyborze parków handlowych jest oferta kilku sklepów pod jednym dachem, ale z osobnymi wejściami, bez konieczności przemierzania dodatkowo korytarzy pomiędzy placówkami, jak to ma miejsce w galeriach handlowych. No i doskonała oferta zakupowa – to także ma kluczowe znaczenie przy wyborze parków handlowych.  

Najemcy – ulubione sieci konsumentów

To co wyróżnia parki handlowe to kilku najemców w jednym miejscu – ulubione i najpopularniejsze sieci dyskontowe. Najważniejszym wśród nich jest sklep spożywczy, bo to w nim klienci robią zakupy pierwszej potrzeby. Ofertę uzupełniają: placówka drogeryjna, ewentualnie apteka, sklepy odzieżowo-przemysłowe, punkt zoologiczny i opcjonalnie kiosk z prasą. Ciekawą propozycją są także najemcy z branży gastronomicznej, zwłaszcza lokalne piekarnie oraz cukiernie. W taki sposób dobrana oferta idealnie zaspokaja bieżące potrzeby zakupowe lokalnej społeczności. Do najważniejszych ulubionych marek należą: Biedronka, Stokrotka, Rossmann, Pepco, Dealz, Tedi, KiK, Action, Kakadu, a także CCC, Aldi, Media Expert, Sinsay, MAX, Martes Sport, RTV Euro Agd, Kaes., Carrefour i Smyk.

Taki dobór najemców jest także gwarancją stabilnego najmu powierzchni handlowej, długoterminowych umów podpisywanych z najemcami i przewidywalne przychody. Znane sieci handlowe to stabilni partnerzy biznesowi.

Dane – mówią same za siebie

Na zakończenie przypomnijmy dane z Raportu Rynek parków handlowych w Polsce. Jak podaje Raport, to właśnie rynek parków handlowych jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów. W ciągu 12 lat jego udział na rynku handlowym wzrósł z 9% w 2010 roku do 14% w pierwszej połowie roku 2022. W tym samym czasie centra convenience zwiększyły swój udział z 3% do 9%. I chociaż to centra handlowe są w dalszym ciągu najpopularniejszym formatem w Polsce, to ich rozwój w ostatnich latach spowolnił właśnie na rzecz różnego rodzaju parków handlowych. Na przykład w pierwszej połowie 2022 roku na 183 200 mkw. powierzchni najmu, aż 66% została oddana w ramach 11 nowych parków handlowych i 12 nowych centrów convenience. Poza tym w tym czasie zostały rozbudowane 2 istniejące już parki handlowe. 

Liczby te pokazują wyraźnie, że inwestorzy coraz chętniej skupiają się na mniejszych formatach handlowych, takich jak parki handlowe czy centra convenience. Szczególnie że to te obiekty handlowe okazały się najbardziej odporne na kryzysy wynikające z pandemii i wojny. 

– Inwestycja w parki handlowe cieszy się rosnącym zainteresowaniem, ponieważ jest zdecydowanie świetnym wyborem lokowania kapitału ze względu na perspektywy i bezpieczeństwo tego biznesu. Umowy zawierane są z bardzo dużymi i renomowanymi podmiotami, które zna każdy z nas – są to gracze o istotnym znaczeniu na mapie handlowej, o ugruntowanej pozycji na rynku. Kontrakty są długoterminowe, nawet na kilkanaście lat, co też pozwala nam zaplanować kolejne działania biznesowe i w spokoju myśleć o przyszłości. Lokalizacje i najemcy naszych parków są bardzo atrakcyjne, co sprawia, że wielu inwestorów interesuje się inwestycją i zakupem naszych obiektów – mówi Michał Osadczuk, Prezes Zarządu RockCapital.

Kolejnym istotnym aspektem mającym wpływ na kierunek rozwoju parków handlowych jest to, że rynek centrów handlowych mieszczących się w dużych aglomeracjach wydaje się być nasycony. Natomiast w mniejszych miastach i miasteczkach zapotrzebowanie konsumentów na parki handlowe jest nadal duże. 

– W mniejszych obiektach handlowych, takich jak parki handlowe, częściej robi się szybkie zakupy i korzysta z podstawowych usług – ważniejszy jest tu szybki dojazd do obiektu, wygodne parkingi i lokale dostosowane swoją wielkością do ilości osób, które z nich korzystają. W zależności od tego, czy jest to bardziej zurbanizowany teren i okolicznych mieszkańców jest więcej, lokale muszą być przestronniejsze i należy zapewnić większą ilość miejsc postojowych na parkingu – dodaje Katarzyna Szymoniak, Główny Architekt w RockCapital.

Inwestycja w parki handlowe to doskonały pomysł na stabil biznes, szczególnie dla inwestorów planujących zainwestowanie większej sumy finansowej. 


Podobne aktualności


Zapisz się do newslettera
aby być na bieżąco