Obiecująca przyszłość dla sektora handlowego i inwestorów


W 2022 roku parki handlowe w Polsce stanowiły aż 65% budowanych obiektów z sektora handlowego. 

Zastanawiasz się, czy inwestycje w nieruchomości handlowe mają sens w dobie intensywnego rozwoju e-commerce? Jak najbardziej! Pozostaje tylko kwestia wyboru odpowiedniej inwestycji. A za taką obecnie uważane są parki handlowe, które cały czas zyskują popularność w oczach klientów, najemców oraz inwestorów. Z czego to wynika? Przyjrzyjmy się, co przemawia za obiecującą przyszłością parków handlowych w Polsce.  

Czym charakteryzują się parki handlowe?

Park handlowy to jeden lub kilka wolnostojących obiektów handlowo-usługowych połączonych wspólnym parkingiem, z którego można wchodzić bezpośrednio do poszczególnych lokali handlowych. Jednocześnie tego typu pawilony nie mają części wspólnych. 

Parki handlowe mają na celu przede wszystkim zaspokajanie podstawowych potrzeb lokalnych społeczności. Z tego względu głównym najemcą tego typu nieruchomości handlowych jest zazwyczaj operator spożywczy. Poza tym uzupełnienie oferty parków handlowych stanowią apteki, drogerie, sklepy z prasą i księgarnie, sklepy odzieżowe i obuwnicze oraz sklepy zoologiczne. W wyjątkowych przypadkach w parku handlowym znajdziemy także obiekt gastronomiczny. 

Tym, co wyróżnia parki handlowe od innych obiektów handlowych, jest sąsiedzki charakter, wygodny parking oraz oferta, która pozwala szybko i wygodnie zrobić podstawowe zakupy. To wszystko sprawia, że obecnie są one coraz częściej wybierane przez konsumentów, którym zależy, aby kupić potrzebne produkty stosunkowo blisko domu, na przykład podczas powrotu z pracy.  

Jak wygląda sytuacja parków handlowych w Polsce?

W 2022 roku parki handlowe w Polsce stanowiły aż 65% budowanych obiektów z sektora handlowego. Przy czym w samym okresie od kwietnia do czerwca 2022 aż 9 na 10 nowych projektów handlowych stanowiły właśnie parki handlowe. 

Co jednak najważniejsze, w Polsce rośnie nie tylko powierzchnia oddawanych parków handlowych, ale i ich popularność wśród konsumentów. Dodatkowo jest to tendencja wzrostowa. Przewiduje się, że do 2026 roku handel stacjonarny wzrośnie o 10,5%, na czym najbardziej skorzystają właśnie parki handlowe. Warto zatem zainwestować w ten rodzaj nieruchomości komercyjnych, dopóki jest szansa na znalezienie atrakcyjnej oferty. 

Skąd popularność parków handlowych?

Dobre wyniki osiągane przez parki handlowe mogą wydawać się czymś zaskakującym. W końcu lockdown nauczył konsumentów, że praktycznie wszystko można kupić online, co branża e-commerce stara się maksymalnie wykorzystywać. Jednak zniesienie ograniczeń pokazało, że konsumenci chcą wrócić do sklepów stacjonarnych, ale na nieco innych zasadach niż dotychczas. 

Przede wszystkim niepewna sytuacja wynikająca najpierw z pandemii, a następnie z toczącej się tuż za Polską granicą wojny, sprawiła, że konsumenci zaczęli liczyć każdą wydawaną złotówkę. W praktyce oznacza to, że klienci ograniczyli zakupy kosztownych dóbr luksusowych, a co za tym idzie – wizyty w dużych centrach handlowych. Zamiast tego skierowali swoje kroki do parków handlowych, w których mogą zaopatrzyć się w produkty pierwszej potrzeby. Biorąc pod uwagę, że głównymi operatorami takich obiektów są stosunkowo tanie dyskonty, zakupy w parkach handlowych pozwalają im choć trochę zaoszczędzić na codziennych zakupach. 

Warto także zwrócić uwagę, że rynek centrów handlowych stał się bardzo nasycony. W zasadzie nie ma już większego sensu stawiania kolejnych centrów w dużych miastach. Za to mniejsze miejscowości poniżej 100 czy 50 tys. czekają na zagospodarowanie. Parki handlowe idealnie się do tego nadają. 

Nie da się również ukryć, że wybudowanie parku handlowego jest dużo tańsze od postawienia na przykład galerii handlowej. Szczególnie że taki obiekt można odpowiednio dopasować do zapotrzebowania, jakie wynika ze strony lokalnych konsumentów. Z kolei niższy koszt oznacza szybszy zwrot z inwestycji, dzięki czemu inwestorzy zaczynają wcześniej zarabiać na takim obiekcie. 

Jak już wspomnieliśmy, parki handlowe bez trudu przyciągają najemców. Wynika to przede wszystkim ze stosunkowo niskich czynszów oraz opłat eksploatacyjnych, co przekłada się na wyższe zyski marek, obecnych w parkach handlowych. Dzięki temu wiele tego typu obiektów jest w pełni wynajęta na długo przed oddaniem parku handlowego do użytku. 

Dodatkowo marki chętnie podpisują długoterminowe umowy wynajmu. Współpraca zawierana na okres około 5, czy 10 lat w przypadku parków handlowych to w zasadzie standard. A zdarzają się również umowy 15-letnie. To zapewnia inwestorom stabilne zyski na wiele lat do przodu. 

Choć konsumenci chętnie robią zakupy online, to handel stacjonarny wcale się nie zatrzymuje. Zmienia się jednak jego charakter. Klienci chcą mieć możliwość zrobienia szybkich zakupów w pobliżu swojego domu, a parki handlowe im to zapewniają. Dodatkowo inwestycje w parki handlowe to wciąż nie w pełni zagospodarowany rynek. Szczególnie w przypadku mniejszych miejscowości do 50 tys. mieszkańców. Zatem jeśli szukasz okazji, aby wejść w świat nieruchomości handlowych, skontaktuj się z nami. Wspólnie opracujemy plan na zyskowną inwestycję w park handlowy w atrakcyjnej okolicy.  


Podobne aktualności


Zapisz się do newslettera
aby być na bieżąco