W co najchętniej inwestują inwestorzy nieruchomości i czemu są to parki handlowe?


W niepewnych czasach inwestorzy poszukują możliwie najpewniejszych inwestycji. Ostatnie lata pokazały nam, że z kryzysowych sytuacji obronną ręką wyszli ci, którzy zdecydowali się na inwestycje w parki handlowe. Tego typu nieruchomości komercyjne wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem polskich i zagranicznych inwestorów. Co sprawia, że parki handlowe stały się tak łakomym kąskiem na rynku nieruchomości handlowych?  

Jak rozwija się rynek parków handlowych w Polsce?

Choć parki handlowe powstają w Polsce od lat 70. XX wieku, to właśnie dziś możemy mówić o boomie na inwestycje w tego typu nieruchomości komercyjne. Wystarczy wspomnieć, że na około 324 tys. mkw. powierzchni handlowych, które obecnie budowane są w Polsce, aż 260 tys. mkw. stanowią właśnie parki handlowe. Jest to bez wątpienia tendencja wzrostowa. Na przykład w 2021 roku około 41% transakcji w sektorze handlowym dotyczyło parków handlowych i obiektów typu convenience. Natomiast w 2022 roku było to aż 65% transakcji w obrębie tego sektora. 

Iława, Kraków, Opole, Łubna, Pyrzyce, Konin – to tylko kilka przykładów inwestycji w parki handlowe, które niedawno zostały zrealizowane bądź aktualnie są w budowie. Jak widać inwestorzy, szukając atrakcyjnych lokalizacji, nie skupiają się wyłącznie na dużych miejscowościach. Parki handlowe coraz częściej powstają w miastach do 100 tys. mieszkańców. Z kolei rok 2022 udowodnił, że również miejscowości do 50 tys. mieszkańców cieszą się zainteresowaniem inwestorów, którzy chcą czerpać zyski z parków handlowych. 

Dlaczego inwestorzy stawiają na parki handlowe?

Choć parki handlowe powstają w Polsce od lat 70. XX wieku, to właśnie dziś możemy mówić o boomie na inwestycje w tego typu nieruchomości komercyjne. Wystarczy wspomnieć, że na około 324 tys. mkw. powierzchni handlowych, które obecnie budowane są w Polsce, aż 260 tys. mkw. stanowią właśnie parki handlowe. Jest to bez wątpienia tendencja wzrostowa. Na przykład w 2021 roku około 41% transakcji w sektorze handlowym dotyczyło parków handlowych i obiektów typu convenience. Natomiast w 2022 roku było to aż 65% transakcji w obrębie tego sektora. 

Iława, Kraków, Opole, Łubna, Pyrzyce, Konin – to tylko kilka przykładów inwestycji w parki handlowe, które niedawno zostały zrealizowane bądź aktualnie są w budowie. Jak widać inwestorzy, szukając atrakcyjnych lokalizacji, nie skupiają się wyłącznie na dużych miejscowościach. Parki handlowe coraz częściej powstają w miastach do 100 tys. mieszkańców. Z kolei rok 2022 udowodnił, że również miejscowości do 50 tys. mieszkańców cieszą się zainteresowaniem inwestorów, którzy chcą czerpać zyski z parków handlowych. 

Po drugie, tym co sprawia, że inwestorzy ustawiają się w kolejce po oferty parków handlowych, jest łatwość pozyskania najemców. Większość umów wynajmu poszczególnych lokali handlowych zawierana jest jeszcze na etapie budowy. 

Do tego w przypadku parków handlowych praktycznie nie występują pustostany. Wolna powierzchnia handlowa to zazwyczaj zaledwie około 3-5% powierzchni wszystkich obiektów tego typu. Co więcej, problem ten dotyczy najczęściej parków handlowych znajdujących się w miastach powyżej 400 tys. mieszkańców. Z kolei w parkach handlowych zlokalizowanych przy miejscowościach liczących 200-400 tys. mieszkańców pustostany praktycznie nie występują. 

Co to oznacza w praktyce? Stałe, stabilne zyski już od pierwszego dnia otwarcia inwestycji. I bezproblemowe znalezienie następcy, gdyby jednak któryś z najemców postanowił się wycofać z danej lokalizacji. 

Po trzecie, parki handlowe bardzo dobrze poradziły sobie z lockdownami w trakcie pandemii. Większość z nich mogła działać pomimo rządowych obostrzeń, podczas gdy centra handlowe musiały pozostawać zamknięte. To również wpłynęło na to, że obecnie zainteresowanie parkami handlowymi wśród inwestorów rośnie. 

Jak będzie zmieniała się atrakcyjność parków handlowych w czasach rozwoju e-commerce?

Intensywny rozwój e-commerce sprawił, że inwestycje w nieruchomości handlowe mogą wydawać się nieopłacalne na dłuższą metę. Zwłaszcza że pandemia bardzo mocno wpłynęła na nawyki zakupowe konsumentów. Jednak paradoksalnie parki handlowe i z tej potyczki wyszły obronną ręką. Jak to możliwe?

Z jednej strony rozwój sklepów internetowych sprawił, że klienci nauczyli się, że praktycznie wszystko da się kupić online, bez konieczności wychodzenia z domu do sklepu. Z drugiej strony okazało się, że sklepy stacjonarne, zlokalizowane w pobliskich obiektach handlowych, pozwalają na łatwe, szybkie i wygodne zakupy produktów, których używamy na co dzień. W rezultacie dziś konsumenci rzadziej wybierają się na zakupy do centrów handlowych, a zamiast tego wybierają mniejsze obiekty, w których znajduje się wszystko, czego akurat potrzebują.  

Poza tym również rosnąca inflacja sprawia, że zainteresowanie zakupami w parkach handlowych wzrasta. Dziś Polacy mniej chętnie wydają pieniądze na luksusowe dobra, które w większości przepadków dostępne są w centrach handlowych. Konieczność oglądania każdej złotówki sprawia, że konsumenci częściej wybierają się na zakup do dyskontów spożywczych, czy odzieżowych. A tego typu marki często są głównymi najemcami parków handlowych. 

Rynek inwestycyjny nie znosi próżni. Gdy okazało się, że nie ma popytu na kolejne wielkie centra handlowe w największych miastach, inwestorzy zwrócili się ku obiektom innego typu. I jak się okazało, wyszli na tym całkiem nieźle. Chcesz uzyskać podobne rezultaty? Jeśli zastanawiasz się nad inwestycją w park handlowy, skontaktuj się z nami. Wspólnie zaplanujemy twoją inwestycję i pomożemy ci w jej realizacji od A do Z. 

 


Podobne aktualności