Przyszłość staje się teraźniejszością
Bezobsługowy park handlowy czynny całą dobę? To scenariusz science fiction czy niedaleka przyszłość? W jaki sposób sztuczna inteligencja zmienia zwyczaje i możliwości zakupowe? Czy jesteśmy świadkami ewolucji, która z fikcją nie ma nic wspólnego?
Ostatnie lata to dynamiczny rozwój technologii, szczególnie sztucznej inteligencji, która wpływa na – w zasadzie – wszystkie dziedziny życia, w tym także na handel detaliczny i oczekiwania klientów. Wszyscy gracze stają przed wyzwaniem dostosowania swoich placówek, ich funkcjonowania oraz oferty do dynamicznie zmieniających się realiów rynkowych. Z jednej strony to sztuczna inteligencja wymusza te zmiany, a z drugiej – to właśnie AI staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na przekształcenia zwiększające efektywność funkcjonowania parków handlowych oraz zadowolenie klientów. Takim przykładem wykorzystującym sztuczną inteligencję są – o różnym stopniu zaawansowania – kasy samoobsługowe. To innowacyjne rozwiązanie zrewolucjonizowało zakupy umożliwiając klientom samodzielne skanowanie produktów oraz dokonywanie płatności, minimalizując tym samym konieczność interakcji z obsługą placówek detalicznych, a także przyspieszając zakupy, co dla wielu osób jest czynnikiem decydującym o wyborze sklepu.
Dzięki temu parki handlowe mogą obsługiwać większą liczbę klientów w krótszym czasie, co przekłada się na zwiększoną wydajność i satysfakcję klienta. Kasy samoobsługowe również przechodzą ewolucję, już nie tylko ważą produkty, ale potrafią je samodzielnie rozpoznać. Kolejnym wdrażanym rozwiązaniem są funkcje obsługi głosem – dotykową obsługę paneli zastąpi rozwiązanie głosowe, które będzie kolejnym krokiem zwiększającym komfort, wygodę i szybkość zakupów.
Oprócz kas samoobsługowych, sztuczna inteligencja wykorzystywana jest na wiele innych sposobów, poprawiając komfort zakupów i funkcjonowanie placówek handlowych. Jednym z istotniejszych rozwiązań jest personalizacja doświadczeń zakupowych. Parki handlowe poprzez wykorzystanie możliwości AI mogą dokonywać analizy danych dotychczasowych transakcji zakupowych, dzięki czemu możliwa jest ocena preferencji klientów, a co za tym idzie oferowanie im indywidualnie spersonalizowanych rekomendacji produktów, promocji, usług, konkursów, programów lojalnościowych.
Rozwiązania sztucznej inteligencji mogą być wykorzystywane także w zaangażowaniu klientów do interakcji z produktami i usługami dostępnymi w parkach handlowych. Są to technologie rozszerzonej rzeczywistości oraz wirtualnej rzeczywistości zapewniające możliwość wirtualnych przymiarek ubrań, prezentacji produktów, czy wirtualnych spacerów po sklepach mieszczących się w retail parkach. Dla konsumentów to atrakcyjne rozwiązanie, dla marek jest zwiększeniem zaangażowania i pozytywnego przywiązania osób do danych punktów handlowych.
Te wszystkie rozwiązanie są już dostępne i wdrażane w placówkach handlowych, jedynie ewoluuje ich stopień zaawansowania. Jakie jeszcze rozwiązania zaoferuje nam przyszłość? Z całą pewnością rewolucja będzie nabierała tempa. Jak podają analitycy z firmy Bizwit Research & Consulting LLP globalny rynek sztucznej inteligencji w handlu detalicznym do 2027 roku ma osiągnąć wartość 24 mld dolarów. Z całą pewnością sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana do dogłębnej personalizacji doświadczeń zakupowych, prognozowania ich trendów, optymalizacji cen, a także usprawniania logistyki. Najważniejsza jest personalizacja wymagająca analizy nieskończonych zbiorów danych. A to ułatwi także przewidywanie trendów rynkowych, dzięki czemu sklepy będą mogły reagować i dostosowywać ofertę produktową i marketingową w sposób o wiele prostszy, aniżeli dotychczas. Optymalizacja cen to kolejny kluczowy aspekt wpływający na funkcjonowanie i zyski najemców w parkach handlowych i tutaj również AI jest niezbędna do błyskawicznej analizy zmian cen konkurencji i dostosowywania ich w taki sposób, aby z jednej strony maksymalizować zyski, a z drugiej pozostawać niezwykle atrakcyjnym dla klientów. Z całą pewnością sztuczna inteligencja w handlu detalicznym będzie rozwijana w taki sposób, aby była jeszcze bardziej zaawansowana i wszechstronna.
A co z robotyką? I jej również nie powinno zabraknąć w handlu przyszłości. Roboty mogą znaleźć wszechstronne zastosowanie zarówno jako sprzedawcy, w obsłudze klienta jako doradcy zakupowi. To także doskonałe rozwiązanie z myślą o sprzedaży całodobowej – dzięki wykorzystaniu maszyn nie trzeba będzie zatrudniać ludzi na męczące nocne zmiany.
Rozwój technologii, szczególnie sztucznej inteligencji to już nie science fiction, a rzeczywistość, która dzieje się tu i teraz. Otaczający nas świat będzie coraz bardziej zautomatyzowany i interaktywny, a swoje zastosowanie znajdzie w różnych dziedzinach życia, w tym także w handlu. I to już nie kwestia czy, a kiedy będziemy mogli zrobić zakupy w bezobsługowym czynnym całą dobę parku handlowym, w którym do ponownych zakupów zaprosi nas zaawansowany technologicznie robot. Przyszłość staje się teraźniejszością.