Pozytywne prognozy rynku handlowego


Dla wszystkich graczy rynku handlowego, szczególnie dla inwestorów – mamy bardzo dobre wiadomości. Prognozy wskazują na tendencję wzrostową, która powinna utrzymać się w najbliższych latach.

Powierzchnia handlowa w Polsce powiększyła się w 2023 roku o ponad 560 000 m², co oznacza wzrost o 14% w porównaniu z poprzednim rokiem i o 8% więcej od pięcioletniej średniej, wynika z raportu JLL “Rynek handlowy w Polsce”.

Drugą dobrą wiadomością jest fakt, że nową powierzchnię zdominowały parki handlowe, co potwierdza wzrostowy trend ich udziału w rynku. Obecnie ich łączna powierzchnia to 2,9 miliona m² co oznacza, że odpowiadają za 17% całkowitych zasobów handlowych w Polsce. 

Większość nowej podaży (51%) zasiliła rynki miast poniżej 100 tys. mieszkańców. Było to szczególnie zaakcentowane w przypadku parków handlowych – prawie 60% nowej powierzchni w ramach tego formatu przypadało na mniejsze miejscowości. Z drugiej strony były miasta średnie (200-500 tys. mieszkańców), które odpowiadały za zaledwie 7% powierzchni dostarczonej w 2023 r. Rynek handlowy w Polsce kontynuuje rozwój z prawie 430 000 m² w budowie, wynika z raportu. 

Zgodnie z prognozami rok 2024, podobnie jak miniony, będzie należał do parków handlowych i centrów convenience, które łącznie odpowiadają za 75% powstającej powierzchni handlowej. To bardzo dobre wieści dla przedsiębiorców planujących inwestycje na rynku handlowym, szczególnie związane z parkami handlowymi.

Wpływ na prognozy mają również poprawiające się wskaźniki gospodarcze oraz ogólne nastroje na rynku. W IV kwartale 2023 roku wyraźnie wzrosło zainteresowanie inwestorów segmentem parków handlowych, co powinno przełożyć się na transakcje w roku bieżącym.

Istotne pozostają także zwyczaje zakupowe konsumentów. Pandemia sprawiła, że zakupy on-line stały się bardzo popularne, ale jak zauważają eksperci trend ten znacząco się zmienia, ze szczególnym naciskiem na robienie zakupów w parkach handlowych, obecnie najbardziej popularnym formacie handlowym. 

Po okresie pandemii klienci chętnie wracają do handlu tradycyjnego, ale to nie wszystko. Na rynek zakupowy wchodzą młodzi, kolejne młode pokolenie, które ceni autentyczność zakupów i ich lokalność, a tutaj odpowiedzią są właśnie parki handlowe. 

Wśród trendów aktywność inwestorów przede wszystkim można wymienić skoncentrowanie na okazjach inwestycyjnych, projektach z potencjałem podniesienia wartości poprzez przebudowy, repozycjonowanie, czy optymalizację zarządzania, a to w szczególności umożliwiają parki handlowe.

Rynek pozostaje otwarty zarówno na nowe obiekty handlowe, jak i rozbudowę istniejących, a to są bardzo dobre wieści dla inwestorów.


Podobne aktualności