Inwestowanie w przestrzeń publiczną – dlaczego ma znaczenie dla miast i deweloperów?
Co mają wspólnego prywatne inwestycje z przestrzenią publiczną?
Więcej niż ci się wydaje. Jeśli właśnie planujesz wyłożyć środki na budowę nowego obiektu komercyjnego, sprawdź, co możesz zrobić, aby maksymalnie zwiększyć jego atrakcyjność w oczach okolicznych potencjalnych użytkowników.
Czym jest przestrzeń publiczna?
Przestrzeń publiczna to fizyczna i niefizyczna przestrzeń, która jest powszechnie dostępna i stanowi istotny element struktury miasta, sprzyja kontaktom społecznym oraz tworzy warunki do realizacji potrzeb i aspiracji okolicznych mieszkańców. Przykładem przestrzeni publicznej są np. drogi i ulice, place miejskie, a także budowle i budynki, które stanowią własność publiczną.
Co ważne, przestrzeń publiczna jest nośnikiem tożsamości miasta, współtworzy jego wizerunek i wpływa na atrakcyjność danej miejscowości jako całości. Z tego powodu miasta powinny dążyć do tego, aby jakość przestrzeni publicznej była jak najwyższa. A to wymaga świadomego jej kształtowania i dostosowywania do współczesnych potrzeb.
Na tym gruncie interesy miasta i deweloperów powinny się łączyć. W końcu im wyższe będzie zainteresowanie danym obszarem, tym wartość nieruchomości komercyjnych i prywatnych inwestycji na tym terenie będzie rosła. Dodatkowo taka przestrzeń będzie atrakcyjna dla mieszkańców oraz turystów.
Jakie cechy ma przestrzeń publiczna wysokiej jakości?
Dobrze zaprojektowana przestrzeń publiczna ma coś do zaoferowania wszystkim mieszkańcom, a także turystom. Jest estetyczna i przyjazna. Ważne, aby była również bezpieczna. Dotyczy to zasad ruchu drogowego, które uwzględniają wszystkich jego uczestników, wygodnych miejsc parkingowych dla samochodów i rowerów, czy dobrego oświetlenia. Znaczenie ma także odpowiednie zacienienie i ochrona mieszkańców przed ostrym słońcem, wiatrem czy deszczem.
Poza tym wysokiej jakości przestrzeń publiczna dostępna jest dla wszystkich uczestników ruchu. Mieszkańcy czy turyści mogą korzystać z wydzielonych i odnowionych chodników i ścieżek rowerowych, a także mogą liczyć na wygodny dojazd w wybrane miejsca komunikacją miejską.
Ponadto przestrzeń publiczna powinna zapewniać poczucie komfortu. Tereny zielone, ograniczenia hałasu czy wykorzystanie naturalnych materiałów budowlanych z pewnością przyczynią się do wzrostu atrakcyjności takich obszarów.
Co więcej, przestrzeń publiczna powinna zawierać niezbędne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Innymi słowy, z wysokiej jakości przestrzeni publicznej chętnie korzystają wszyscy mieszkańcy oraz turyści.
Kto odpowiada za jakość przestrzeni publicznej?
Najprościej byłoby uznać, że odpowiedzialność za jakość przestrzeni publicznej spoczywa na samorządach. Jednak wiele inwestycji w miastach ma charakter prywatny. W końcu za wieloma z nich stoją deweloperzy, inwestujący swoje fundusze w nieruchomości komercyjne czy mieszkalne. Z tego względu nie można nie docenić wpływu, jaki inwestycje te mają na atrakcyjność przestrzeni publicznej. O czym mowa?
Szczególną rolę w kreowaniu przyjaznej przestrzeni publicznej odgrywają tzw. inwestycje towarzyszące, które stanowią uzupełnienie inwestycji podstawowych. Przykładem takich inwestycji towarzyszących są m.in.:
– położenie nowej nawierzchni ulicy lub chodnika,
– przebudowa dróg dojazdowych,
– modernizacja sygnalizacji świetlnej,
– modernizacja elewacji sąsiednich budynków,
rewitalizacja terenów zielonych,
– stworzenie nowej przestrzeni rekreacyjnej dla wszystkich mieszkańców.
W końcu nie jest sztuką postawić obiekt handlowy, do którego dojazd korkuje miasto, a znalezienie w jego pobliżu miejsca parkingowego graniczy z cudem. Natomiast stworzenie niejako przy okazji głównej inwestycji przestrzeni, która ułatwi życie mieszkańcom, jest o wiele trudniejsze. Przy czym w ostatecznym rozrachunku się opłaca. Dlaczego? Ponieważ inwestycja w wysokiej jakości przestrzeń publiczną wpisuje się w potrzeby okolicznych mieszkańców. Dzięki temu chętniej korzystają oni z danej ukończonej inwestycji, co przekłada się większe zyski. W końcu miejsce atrakcyjne z punktu widzenia konsumentów przyciąga kolejnych inwestorów, a wartość takiego obszaru wzrasta.
Obiekty handlowe jako nowoczesne przestrzenie publiczne
Obiekty handlowe są nieodłączną częścią przestrzeni publicznej. Z tego względu ważne jest, aby pasowały do niej charakterem i estetyką. A do tego były praktyczne. Połączenie tych cech sprawia, że dany obiekt handlowy jest chętnie odwiedzany przez konsumentów, nie tylko wtedy, gdy muszą oni zrobić zakupy. Taki obiekt przyciąga klientów imprezami kulturalnymi, czy różnorodnymi eventami. A czasem stanowi po prostu dobrą miejscówkę, w której od rana do wieczora toczy się lokalne życie społeczne.
Prywatne inwestycje i wysokiej jakości przestrzeń publiczna mogą iść ze sobą w parze. Jest to idealny sposób na zaspokojenie potrzeb okolicznych mieszkańców i podkreślenie tożsamości danego miasta czy jednej z jego dzielnic. Jednak taki cel nie zrealizuje się sam. Potrzeba do tego przemyślanego projektu, który weźmie pod uwagę historię danego miejsca i jego aktualną tożsamość. Jeśli chcesz realizować właśnie takie inwestycje, skontaktuj się z nami. Wspólnie ułożymy plan inwestycyjny w obiekt handlowy, który stanie się ważnym punktem dla mieszkańców danej miejscowości.