Parki handlowe: zrównoważona inwestycja czy hype?


Jako inwestor pewnie nieraz spotkałeś się z propozycją zainwestowania środków w park handlowy. Możesz się jednak zastanawiać, czy tego typu nieruchomość komercyjna faktycznie okaże się opłacalna w dłuższej perspektywie. Sprawdźmy zatem, co sprawia, że parki handlowe to nie tylko chwilowa moda rynku inwestycyjnego, ale sposób na zrównoważone zyski na lata. 

Jak radziły sobie nieruchomości handlowe w ostatnich latach?

W ciągu ostatnich kilku lat inwestorzy w nieruchomości handlowe musieli zmierzyć się z wyzwaniami, na które w zasadzie nie można było się wcześniej przygotować. Najpierw pandemia wymusiła zamknięcie centrów handlowych, co sprawiło, że większość konsumentów przeniosła się do sklepów internetowych. Do tego doszła wojna, która doprowadziła do przerwania łańcucha dostaw i wzrostu kosztów budowy nieruchomości. Z kolei inflacja i rosnące ceny energii sprawiły, że coraz ciężej było znaleźć najemców na lokale handlowe. 

Patrząc przez pryzmat 3 ostatnich lat, nie powinien dziwić fakt, że inwestorzy w pewnym momencie zaczęli z nieufnością spoglądać na przyszłość rynku nieruchomości handlowych. Okazało się jednak, że w tych trudnych czasach parki handlowe i centra convenience poradziły sobie nad wyraz dobrze. Z czego to wynikało?

Przypomnijmy, że właśnie tego typu obiekty handlowe były cały czas otwarte, nawet podczas najbardziej restrykcyjnych okresów lockdownu. Z kolei po zniesieniu obostrzeń okazało się, że konsumenci chętnie wracają do sklepów stacjonarnych, zwłaszcza takich, w których mogą szybko i wygodnie zrobić niezbędne zakupy. A właśnie tego typu doświadczenia zapewniają parki handlowe. 

Parki handlowe a centra handlowe  

Parki handlowe są często przedstawiane jako alternatywa dla centrów handlowych. Dotychczas parki kojarzyły się przede wszystkim z dyskontami, a centra z markami z wyższej półki. Jednak niedawno zaczęło się to zmieniać. Dziś już nikogo nie dziwi ani dyskont w centrum handlowym, ani marka premium w parku handlowym. Dlatego też możemy przyjąć, że oba typy obiektów handlowych wzajemnie się uzupełniają. 

Przede wszystkim parki handlowe zaspokajają potrzebę szybkich i wygodnych zakupów na co dzień. Z kolei centra handlowa to miejsce, gdzie konsumenci wybierają się na większe zakupy modowe, czy w celu spędzenia czasu ze znajomymi, korzystając z oferty gastronomicznej. Pod tym względem oba typy nieruchomości spełniają nieco inne potrzeby, dlatego nie muszą stanowić dla siebie bezpośredniej konkurencji. 

Po drugie, koszt postawienia centrum handlowego jest wyższy w porównaniu z wybudowaniem parku handlowego. Podobnie wyglądają kwestie czynszów i opłat eksploatacyjnych. To wszystko sprawia, że centra handlowe nie powstają w mniejszych, kilkunastotysięcznych miejscowościach. Za to są to idealne lokalizacje właśnie dla parków handlowych. 

Parki handlowe a e-commerce

Mogłoby się wydawać, że gdy polscy konsumenci nauczą się, że właściwie wszystko można kupić online, to do sklepów stacjonarnych już nie wrócą. Tylko że nie ma to odzwierciedlenia w praktyce. Odwiedzalność parków handlowych po pandemii zdecydowanie wzrosła, co jest wyraźnie odczuwalne przez marki wynajmujące lokale w tego typu obiektach. Co więcej, wiele firm zauważyło, że parki handlowe można wykorzystać jako punkty odbioru zamówień złożonych przez internet. Jak się okazało, również w przypadku sklepów internetowych parki handlowe mogą stanowić ich uzupełnienie, a nie konkurencję. 

Jak będzie rozwijał się rynek parków handlowych w Polsce? 

W 2022 roku powstało około 400 000 m2 powierzchni handlowych w Polsce. Z tego aż 70% stanowiły parki handlowe. Co jednak kluczowe, większość lokali w tego typu obiektach znajduje najemców na długo przed oddaniem go do użytkowania. Jednak popularność parków handlowych zarówno wśród najemców, jak i konsumentów nie oznacza jeszcze, że każda tego typu inwestycja gwarantuje sukces. Na co zatem warto zwrócić uwagę, inwestując w park handlowy?

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku nieruchomości, kluczowe znaczenie odgrywa lokalizacja. Parki handlowe w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma większych obiektów handlowych, mogą okazać się strzałem w dziesiątkę. Warto przy tym zwrócić uwagę na dogodny dojazd do takiego obiektu i zapewnić klientom komfortowe miejsce parkingowe. 

A jak przyciągnąć najlepszych najemców? Na przykład poprzez zaoferowanie im stosunkowo niewysokiego czynszu i opłat eksploatacyjnych. To zadanie wydaje się trudne, zwłaszcza w czasach wysokich cen energii. Jednak i na to mamy rozwiązanie. Są nim na przykład panele fotowoltaiczne, które pozwalają na samodzielne pozyskiwanie prądu. Dzięki temu najemcy mają dostęp do taniej energii, a ich zyski są odpowiednio większe. 

Parki handlowe są obecnie uznawane za najbardziej atrakcyjne i bezpieczne aktywa na rynku nieruchomości komercyjnych. Do tego cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony wyspecjalizowanych funduszy, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Poza tym polski rynek handlowy jeszcze się nie nasycił tego typu obiektami. Zatem, jeśli szukasz nieruchomości komercyjnej, w którą możesz zainwestować, skontaktuj się z nami. Wspólnie opracujemy plan inwestycji w nowoczesny i zapewniający stabilne zyski park handlowy.


Podobne aktualności