Handel w Polsce kwitnie — Polacy wydają więcej niż przed pandemią


Zastanawiasz się, czy w dobie intensywnego rozwoju e-commerce warto inwestować w nieruchomości handlowe? Wiele wskazuje na to, że konsumenci wcale nie odwrócili się od sklepów stacjonarnych, jak mogłoby się wydawać w trakcie pandemii. A tam, gdzie są klienci, warto by podążali również i inwestorzy. Gdzie zatem obecnie konsumenci wydają swoje pieniądze?

Jak zmieniły się nawyki zakupowe Polaków w 2022 roku?

Nie da się ukryć, że zakupy w sklepach online stały się dla wielu konsumentów codziennością. Pandemia zdecydowanie przyśpieszyła rozwój e-commerce, gdy kolejne marki umożliwiały swoim klientom robienie zakupów bez wychodzenia z domu. Jednak, jeśli ktoś myślał, że Polacy już na stałe zrezygnują z wizyt w centrach, czy parkach handlowych, to był w błędzie. Gdy tylko zakończył się okres najbardziej restrykcyjnego lockdownu, Polacy masowo powrócili do swoich ulubionych sklepów. I pomimo rosnącej inflacji, zaczęli wydawać w nich coraz więcej pieniędzy. 

Na rosnące obroty w obiektach handlowych miał wpływ także wybuch wojny w Ukrainie. Gdy pierwsi uchodźcy dotarli do Polski, do sklepów rzucili się chętni do pomocy ludzie, którzy zaczęli masowo kupować ubrania, artykuły szkolne, zabawki oraz artykuły pierwszej potrzeby, które uchodźcy musieli zostawić w domach, uciekając przed wojną. Natomiast obecnie w Polsce przebywa ponad 2 mln obywateli Ukrainy, którzy przecież też muszą robić gdzieś zakupy. W rezultacie ich wpływ na obroty sklepów w Polsce jest wyraźnie zauważalny. 

Mogłoby się wydawać, że rosnąca inflacja sprawi, że konsumenci ograniczą swoje wydatki, a co za tym idzie, mniej chętnie będą odwiedzać sklepy. Rzeczywistość okazała się nieco inna. 

Po pierwsze, wraz z zakończeniem pandemii Polacy zaczęli odmrażać swoje wydatki. Skoro zmniejszyło się ryzyko utraty pracy, to można było powrócić do zakupów, z których konsumenci rezygnowali w trakcie lockdownów. 

Po drugie, wysokie stopy procentowe sprawiły, że wiele osób musiało odłożyć marzenia o własnym mieszkaniu czy domu na później. W rezultacie pieniądze przeznaczone na wkład własny można wydać w inny sposób, chociażby na remont czy zmianę aranżacji obecnego mieszkania. 

Poza tym są wydatki, z których nie da się zrezygnować, nawet pomimo rosnącej inflacji. W takim przypadku konsumenci wydają więcej, nawet jeśli nie zmienili specjalnie nawyków zakupowych.  

Jak wyglądał rok 2022 z perspektywy rozwoju nieruchomości handlowych?

Wiemy już, jak w ubiegłym roku zachowywali się konsumenci. A jak wyglądały ostatnie miesiące z perspektywy inwestorów w nieruchomości handlowe i najemców na poszczególne lokale?

Przede wszystkim rok 2022 należał do parków handlowych. Na 184,1 tys. m2 nowych powierzchni handlowych, które pojawiły się na przestrzeni od stycznia do września 2022 roku, aż 94% to właśnie parki handlowe. Wynika to przede wszystkim z faktu, że rynek zdążył się już nasycić centrami i galeriami handlowymi, a inwestorzy zaczęli szukać zysków w innych formatach handlowych. Na tym tle parki handlowe, które powstają szczególnie w mniejszych miejscowościach, stają się ciekawą alternatywą na rynku nieruchomości komercyjnych. 

Dużą popularnością cieszą się także obiekty typu mixed use, które stawiają przede wszystkim na gastronomię. Odkąd konsumenci mogą swobodnie robić zakupy i spotykać się w większym gronie, tego typu nieruchomości handlowe zaczęły spełniać funkcję miastotwórczą, stając się miejscem spotkań dla spragnionych towarzystwa mieszkańców. 

Powrót konsumentów do sklepów stacjonarnych nie uszedł uwadze wielu marek. Część z nich postawiła na intensywną ekspansję, otwierając nowe lokale, szczególnie w mniejszych miastach. Pod tym względem największe inwestycje poczyniły takie marki jak Tedi, Pepco, Action czy Dealz. 

Poza tym w ubiegłym roku w Polsce pojawiło się kilka nowych zagranicznych marek. Przykładem jest sklep Uniqlo w Warszawie, Rituals, czy kolejne sklepy Primark. 

Na uwagę zasługuje jeszcze jeden trend, który mógł zostać niezauważony. Mamy na myśli szybkie zagospodarowanie lokali po sieci Tesco, która ostatecznie wycofała się z Polski. Jest to wyraźny sygnał, że polski sektor handlowy jest chłonny i warto w niego inwestować. 

Prognozy dla inwestorów

Jeśli ktoś wieścił, że wraz z intensywnym rozwojem e-commerce, nastąpi krach nieruchomości handlowych, to poprzedni rok pokazał, że jest w błędzie. Oczywiście sklepy internetowe wpływają na nawyki zakupowe konsumentów, jednak wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie obie formy robienia zakupów będą koegzystować, tworząc pewnego rodzaju hybrydę. Co to oznacza dla inwestorów?

Przede wszystkim w dalszym ciągu warto inwestować w sektor handlowy. Jednocześnie obecnie najbardziej perspektywiczne obiekty to parki handlowe, które cieszą się uznaniem zarówno konsumentów, jak i najemców. Niskie czynsze i opłaty eksploatacyjne sprawiają, że ci drudzy chętnie podpisują długoterminowe umowy najmu, o co ciężko jest w przypadku na przykład centrów handlowych. 

Wprawdzie sklepy internetowe zmieniły nawyki konsumentów, ale plotki o śmierci obiektów handlowych okazały się przedwczesne. Jednak, jeśli chcesz mieć pewność, że dobrze inwestujesz swoje pieniądze, skontaktuj się z naszymi specjalistami. Wspólnie pomożemy ci znaleźć i przeprowadzić inwestycję w park handlowy, która zapewni ci stabilny zysk na lata. 


Podobne aktualności