Rynek inwestycyjny w Polsce: parki handlowe i sklepy wielobranżowe
Parki handlowe wyszły obronną ręką z lockdownów spowodowane były pandemią.
Rynek inwestycyjny w Polsce
W ostatnich latach wyraźnie widać, że polski rynek inwestycyjny ewoluuje. Dotyczy to w dużym stopniu nieruchomości komercyjnych o charakterze handlowym. Co dokładnie mamy na myśli?
Przede wszystkim w przypadku największych miast wyraźnie widoczna jest luka podażowa, a eksperci przewidują, że potrwa ona co najmniej do 2025 roku.
Z drugiej strony inwestorzy w 2022 roku chętnie budowali parki handlowe. Przy czym najwięcej inwestycji odnotowano w mniejszych miejscowościach, liczących do 100 tys. mieszkańców. Oczywiście parki handlowe pojawiały się też przy większych aglomeracjach, ale było ich wyraźnie mniej.
Dodajmy, że aktualnie parki handlowe cieszą się zainteresowaniem nie tylko inwestorów, ale i najemców. O wynajęcie lokali w parkach handlowych ścigają się m.in. supermarkety, dyskonty spożywcze i niespożywcze, marki modowe z sektora budżetowego, czy też sklepy z wyposażeniem wnętrz i elektroniką.
Nie powinno nas zatem dziwić, że za atrakcyjnymi inwestycjami i najemcami przyszli klienci. Z tego względu nowopowstałe parki handlowe mogą liczyć na dużą odwiedzalność i zadowalające obroty, pomimo wysokiej inflacji.
Jak wygląda sytuacja sklepów wielobranżowych w Polsce?
Sklepy wielobranżowe to obiekty oferujące produkty z różnych kategorii. Najczęściej są to takie artykuły jak: odzież, akcesoria do domu, kosmetyki, zabawki, drobna elektronika, artykuły sportowe i rowery, artykuły szkolne, części samochodowe, czy artykuły wędkarskie.
Poza tym w Polsce bardzo popularne są sklepy wielobranżowe z przewagą żywności. Kupimy w nich różnorodne artykuły spożywcze oraz najpotrzebniejsze środki czystości, kosmetyki, ubrania, zabawki itp. Z tego względu ten rodzaj najemców coraz chętniej wchodzi do parków handlowych, które mają na celu zapewnienie klientom podstawowych produktów potrzebnych na co dzień w domu.
Dlaczego parki handlowe i sklepy wielobranżowe to dobre połączenie?
Po pierwsze parki handlowe najczęściej znajdują w lokalizacji, która jest bardzo dogodna dla klientów. Tego typu obiekty położone są blisko ich miejsc zamieszkania lub na trasie z pracy do domu. Dzięki temu klienci mogą robić codzienne zakupy niejako przy okazji, co pozwala im zaoszczędzić sporo czasu. A jeśli dodatkowo mogą kupić w jednym miejscu różnorodne artykuły, a nie tylko żywność, to tym bardziej wybiorą zakupy w pobliskim parku handlowym. A to z kolei zapewnia sklepom wielobranżowym zadowalające obroty.
Co więcej, zyski najemców w parkach handlowych mogą być odpowiednio wyższe za sprawą niższych czynszów. Po prostu stawki za wynajęcie lokalu w takim obiekcie handlowym są mniejsze niż w przypadku centrów handlowych, zwłaszcza tych zlokalizowanych w dużych miastach. Również opłaty eksploatacyjne w parkach handlowych są niższe. Warto także dodać, że w parkach handlowych najczęściej nie ma części wspólnych, co również obniża koszty, jakie ponoszą najemcy.
Poza tym, najemcy w parkach handlowych mogą liczyć na odpowiednią ekspozycję swoich produktów. Jeśli sieć sklepów wielobranżowych zdecyduje się na współpracę z inwestorami odpowiednio wcześnie, będzie miała wpływ na lokal, z jakiego będzie mogła korzystać. A to pozwoli na takie rozmieszczenie poszczególnych produktów, aby klienci mogli je z łatwością dostrzegać i kupować. Ma to znaczenie szczególnie dla tych marek, które rezygnują z powierzchni magazynowych i wszystkie towary wykładają „na sklepie”.
Dodajmy, że najlepsze projekty obiektów handlowych zakładają udostępnianie najemcom lokali o różnej powierzchni. Dzięki temu powierzchnię w parku handlowym mogą wynająć zarówno marki, którym zależy na dużej przestrzeni, jak i te, którym wystarczy niewielki metraż.
Kolejną zaletą parków handlowych jest to, że powstają one w miastach, które dotychczas nie budziły większego zainteresowania inwestorów. Chodzi oczywiście o miejscowości liczące poniżej 100 tys., a nawet poniżej 50 tys. mieszkańców. Dzięki temu sklepy wielobranżowe mogą dotrzeć do zupełnie nowych klientów.
Poza tym parki handlowe wyszły obronną rękę z lockdownów spowodowanych pandemią. W okresie, gdy wielkie centra handlowe musiały pozostawać zamknięte, parki handlowe były czynne dla klientów. Dotyczy to oczywiście tych obiektów, które oferowały swoim klientom produkty pierwszej potrzeby.
Niemniej jednak to właśnie w tamtym okresie wielu konsumentów nauczyło się, że na zakupy warto wybrać się do pobliskiego parku handlowego. I choć dzisiaj nie ma już żadnych ograniczeń, wielu klientów w dalszym ciągu robi większe i mniejsze zakupy w niezawodnych sklepach na terenie parków handlowych.
Parki handlowe, szczególnie te zlokalizowane w mniejszych miejscowościach, to obecnie jedna z najbardziej obiecujących inwestycyjnych w Polsce. Nie dość, że budowa takiego obiektu jest tańsza w porównaniu z większymi centrami handlowymi w dużych aglomeracjach, to dodatkowo najemcy chętnie wynajmują w nich lokale. Jeśli zatem przymierzasz się do inwestycji w park handlowy, skontaktuj się z nami. Wspólnie opracujemy dla ciebie najlepszy plan wejścia na rynek inwestycji handlowych w Polsce.